Op je Windows pc werkte je al jaren op dezelfde manier om je gegevens op te slaan op je harde schijf. Ondertussen heb je een Smartphone gekocht die werkt met Android en waarop de gegevens in Google Drive en Google Photo’s werden opgeslagen. Van vrienden hoorde je veel goeds over Dropbox en ook daar ben je mee beginnen experimenteren. En toen kwam Microsoft met OneDrive. Plots zaten al je gegevens verspreid over verschillende opslagsystemen: op je pc, in de Cloud bij Google, Microsoft, Dropbox (en misschien nog een paar andere).
Tijd om hier orde op zaken te stellen. We lijsten eerst op waar al onze gegevens staan en via welke toepassingen (apps) we deze gebruiken op onze verschillende toestellen. Dan proberen we te kiezen voor één opslagsysteem dat we op al onze toestellen kunnen gebruiken. En we beginnen aan de moeilijkste klus: het overbrengen en organiseren van onze gegevens naar het gekozen opslagsysteem. Maar de belangrijkste stappen zijn dan gezet. Het installeren en (her)configureren
van de toepassingen (apps) is het sluitstuk.