Om je gegevens zoals mails, contacten, agenda, documenten, foto’s, synchroon te houden op al je toestellen zijn er heel wat verschillende toepassingen op de markt die je kan gebruiken op je toestellen.
Daarbij is het besturingssysteem van je PC en Smartphone al richtinggevend om de juiste keuze van de toepassingen te maken.
Heb je vooral producten van Apple, dan zijn de toepassingen van Apple het meest geschikt om die samenwerking optimaal te laten verlopen. Heb je toestellen van andere leveranciers (toestellen die bv. Microsoft Windows en/of Google Android gebruiken), dan kijk je beter naar toepassingen van Microsoft en/of Google. Al heb jij vandaag misschien nog andere toepassingen in gebruik.
Wat belangrijk is dat je grondig nadenkt over WAT je specifiek wil doen op je verschillende toestellen. Vandaaruit kan je op zoek gaan naar WELKE toepassingen het best beantwoorden aan jouw vereisten.
Denk ook eens even na waar deze toepassingen je gegevens plaatst: lokaal of in de Cloud. Als je je gegevens in de Cloud plaatst, bekijk dan even in welk land deze gegevens terecht komen, wat de privacy regels zijn in die landen, wat de kostprijs is.
Maak dan een gefundeerde keuze (die je niet ieder jaar opnieuw moet herzien).
Daarna begin je met de installatie en de configuratie van die toepassingen en de migratie van je gegevens naar deze nieuwe toepassingen.